Efter att ha gått igenom ett antal filmer och text och vad denna metod går ut står det lite klarare vad syftet går ut på. Jag hade nog inte hela bilden klar för mig när jag valde att prova denna metod. Nu var det inte som så att jag stod helt handfallen inför uppgiften, men jag skulle nog valt att se igenom ett antal filmklipp innan genomförandet. Det är först nu i efterhand som det tydligt står klart för mig vad syftet är med kamratbedömning/kamratfeedback. En av metoderna som föreslås är det flippade klassrummet. En metod som jag har testat vid några tillfällen. Jag har lagt ut några lektionsgenomgångar där eleverna hemmavid gått igenom dem och sedan vid nästan lektion varit förbereda på diskutera vidare. En metod som jag gillar då det känns som om eleverna är mer delaktiga och engagerade i lärandeprocessen.
![]() |
Mina lektioner. Läsa text, kontrollfrågor, prov, bedömning och betygssättning. |
Nu till fiskskålsmetodiken. Jag valde att fem elever fick utgöra fiskskålen och sex elever fick agera åhörare i en diskussion som skulle handla om ämnet identitet och reflektion kring vad de lärt sig de senaste veckorna. Jag spelade in diskussionen med min iphone för att sedan kunna ta del av diskussionen efter lektionen.
Jag redovisade uppgiften för gruppen och sedan la jag över bollen till dem. Tystnad, tystnad återigen tystnad. Det var länge sedan det varit så tyst i klassrummet. Jag gick igenom uppgiften igen. De förstod uppgiften men de hade inte riktigt förstått metoden och i efterhand bord jag nog varit tydligare vad målsättningen var. Många elever är fostrade i att det är läraren som står för kunskapsöverförandet och sedan checkar det igenom ett antal kontrollfrågor. Jag har en genomgång och sedan kontrollerar jag att de har förstått genom skriftliga och muntliga frågor. När jag tycker att de har förstått kan vi gå vidare. I själva verket är det ganska få som har förstått, endast de som flitigast med att räcka upp handen.
När jag tar del av klipp som berör didaktik och metodik gällande lärande så står det klart för mig att min undervisning varit ganska statisk och förutsägbar under några års tid. I takt med att jag under senare år börjat att bli mer medveten om hur viktigt syftesdelen och förmågorna i kursplanen är har jag också börjat att ändra min undervisning. Förra årets nationella prov i historia fick mig otroligt medveten om hur viktigt det är jobba med förmågorna.
Att låta eleverna på egen hand reflektera kring det de lärt har sig och sedan träna på att uttrycka sina tankar och funderingar är av stor betydelse för lärande.
Återigen till övningen. Jag hör eleverna tänka. Sedan säger en tjej. "Det här med att redovisa inför klassen. Fy så lärorikt, jag var riktigt nervös. Vad tyckte ni?". Det blir en diskussion i fiskskålen kring hur det känns att redovisa och en reflektion kring betydelsen av att göra det.
Tyvärr blir övningen mer av en minnesövning över vad vi har gjort de senaste veckorna och inte en reflektion kring vilka förmågor de har lärt sig. Jag skulle gått igenom mer noggrant vilka förmågor vi har arbetat med och sedan skulle de fått koppla ihop det de gjort med förmågorna i matrisen. När en elev säger " Det är tråkigt". "Vi slösar tid" Kan vi inte bara jobba med boken blir jag en aning provocerad av frågan, men svarar lugnt och sakligt vad detta går ut på. Sedan följer en diskussion om vad meningen med detta är och vi får en diskussion om metoden och hur det känns att sitta och redovisa
Reflektionen berör mestadels den muntliga redovisningen och hur obehagligt det är att redovisa inför klassen. Klart är det iallafall att de muntliga redovisningar är det som har påverkat dem mest och det som de reflekterar mest kring.
En annan teknik för kamratbedömning är det flippade klassrummet. På Youtube finns det uppsjö av klipp hur man tekniskt går tillväga, men det viktigast är nog att förstå varför man gör detta och vad syftet är med spela in sina lektioner i förtid så att eleverna på egen hand kan förbereda sig inför kommande diskussion. Jag kan se många fördelar med denna teknik/metod och att metoden möjliggör en förbättrad bedömning när eleven får möjlighet att diskutera och samtala kring det de lärt sig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar