"Eleven kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande"(LGR11 Kapitel 2.2 Kunskaper).
Ibland är det lätt att fastna på apparaterna, apparna och de tekniska frågorna och huruvida vi ska ha ipads eller chroomebooks. Vi får aldrig glömma att detta är verktygen som vi arbetar med för att nå målen. Jag tycker att det är viktigt att vi hela tiden ser målet ovan framför oss i den digitala värld vi lever i och att vi hela tiden tänker tillsammans med eleverna vad vi måste kunna för att stå väl rustade inför framtiden. En framtid vi vet så lite om då det kommer till den digitala miljön.
Ipad - Det mest omtyckta och kreativa verktyget enligt några elever jag lyssnade på i England. |
På väg hem i går läste jag att Internet kommer att försvinna enligt Googles verkställande styrelseordförande Eric Schmidt http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20212073.ab . Otänkbart, tänkte jag. Det går ju inte. Det är som att säga att solen kommer att sluta lysa eller att luften tar slut, nästan.
När jag läser vidare i artikeln förstår jag det kommer att finnas onlinesensorer runtomkring oss. Ju mer jag läser av artikeln desto mindre förstår jag. Slutsatsen jag drar är iallafall den att digitaliseringen går allt fortare och det blir svårare och svårare att hinna med och förstå allt som sker.
Såhär dagen efter London och Bettmässa så funderar jag över vad jag har lärt mig och vad jag tar med mig hem till skolan. Det är som sagt så många intryck och så mycket att sortera upp och så är det också för mina kolleger. Vi valde att gå på lite olika program och föreläsningar för att täcka upp så mycket som möjligt. I fredags kväll när jag kom hem och satt och pratade med dem var de helt lyriska över en föreläsning som handlade om vikten av att alla elever är med i en digitaliserad värld och sitt skolbesök på Frank Wise School http://www.frankwise.oxon.sch.uk/. En skola för elever med särskilda behov. Jag säker på att de kommer berätta om sina upplevelser och komma med idéer.
Själv tog jag mig till Clevedon Schoolhttp://www.clevedonschool.org.uk/ utanför Bristol där skolan satsat mycket på det digitala lärandet i undervisningen. Alla elever har tillgång till en ipad och ipaden är ett viktigt verktyg i lärandet. Skolan använder också traditionella läromedel, men ipaden är ett viktigt instrument för kunskapssökande, kommunikation och skapande och lärande.
Det är alltid spännande att besöka ett annat skolsystem och en annan skola eftersom man genom att gå runt i de olika miljöerna får inspiration av andra kolleger och lärmiljöer.
Just lärmiljöer har jag fastnat ganska mycket kring. Hur organiserar man en bra och inspirerande miljö? Vi är vana vid ett fyrkantigt klassrum, bänkar på rad, en lektion på 60 minuter, lärare och elever i en klass och läroböcker. Vi har en ganska tydlig bild av hur en skola och lektion ska se ut.
Är du lönsam lille vän- Peter Tillberg. En lärmiljö som kanske inte är så stimulerande. |
En spännande och utvecklande miljö |
Under vecka fem inviger vi vårt nya bibliotek på skolan och den miljön som skapats i skolhallen måste jag säga är en underbar miljö som skapar lust för läsande och lärande. Vår stora utmaning framöver ligger just i det faktum hur vi tänker bortom traditionella läromedel och schema.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar